De to studentene på digital markedsføring i Bergen har hatt internship i hvert sitt byrå, som har resultert i jobbtilbud for dem begge.

Malin Isaksen og Jonas Riise Johansen jobbet flere år i andre yrker før de følte seg klare for et karriereskifte og søkte seg inn på studiet digital markedsføring campus i Bergen. Nå har Jonas fått jobb som SEO- og Performance-rådgiver hos Redink Vest, mens Malin har blitt ansatt som innholdsprodusent hos SYDE.

- Etter å ha drevet eget selskap i fem år og jobbet innen hundetrening i 14 år, var det tid for et sceneskifte. Digital markedsføring har jeg alltid vært interessert i, og det er et felt som er i rask utvikling med både nye utfordringer og muligheter, sier Jonas.

Malin hadde en bachelorgrad fra før og hadde jobbet som butikksjef, men kjente at hun ønsket seg bort fra servicebransjen.

- Jeg har alltid elsket å ta bilder og lage videoer, så da jeg fant studiet på Noroff traff det midt i blinken. Ett år med mye praktisk, bransjerelatert arbeid og tett oppfølging virket veldig tiltalende. Jeg følte at jeg manglet praktisk erfaring og ønsket å lære hvordan man faktisk jobber i bransjen, sier hun.

Godt læringsmiljø

- Hvordan synes dere det har vært å studere digital markedsføring på Noroff?

- Det har vært fantastisk, sier de samstemt.

- Studiet er veldig praktisk. Du har et eget studentbyrå hvor du jobber slik det gjøres i bransjen, noe som er veldig lærerikt. Læreren vår, Kjetil, har vært en svært dyktig lærer. Vi var en liten klasse, noe som gjorde at han kunne tilrettelegge, følge tett opp og få et godt forhold til oss, sier Malin.

- Det har vært et veldig fint klassemiljø med en veldig jordnær, pedagogisk og praktisk lærer. Det som er så bra med Noroff er at du faktisk får hands-on erfaring med verktøy og metoder som er relevante for arbeidslivet, sier Jonas.

Malin beskriver læringsmiljøet på campus i Bergen som utrolig bra. For henne ble campus det riktige valget fremfor nettstudier, da det passet best til hennes behov.

- Personlig trenger jeg et sted å møte opp og folk jeg kan samarbeide med. Det er noe annet å være fysisk til stede i et klasserom. Vi har også fått fordelen av å samarbeide med studenter fra andre studier, noe som gir god trening til arbeidslivet.

Du har et eget studentbyrå hvor du jobber slik det gjøres i bransjen. Malin Isaksen

📷: Malin og Jonas under prisutdelingen The Golden Egg Awards.

 

Jonas jobber med kunders nettsider hos Redink

Under studietiden kom Jonas i kontakt med markedsføringsbyrået Redink da de var på Noroff for å presentere en case for klassen. Han fikk et så godt inntrykk av dem at han valgte å ta kontakt for å undersøke mulighetene for et internship.

De svarte positivt, og jeg kunne starte som intern, noe som resulterte i jobb hos dem. Jonas Riise Johansen

- Jeg ønsket å få hands-on erfaring så fort som mulig, så jeg sendte derfor en mail til dem allerede i oktober, to måneder ut i studiet. De svarte positivt, og jeg kunne starte som intern, noe som resulterte i jobb hos dem, sier Jonas.

Han fortsetter:

- Det handler hovedsakelig om å være frampå og ikke være redd for å stikke seg fram. Det verste som kan skje er at du får et nei.

Hos Redink er hans hovedoppgaver å optimalisere kunders nettsider for både teknisk og on-page SEO, sette opp sporing av trafikk og konverteringer, opprette og administrere Google Ads, samt rapportere til kunder om resultatene av både SEO-tiltak og annonser.

Malin er innholdsprodusent hos SYDE

Også Malin følte seg klar for å få arbeidserfaring det andre semesteret av studiet, og valgte derfor å søke internship.

- Jeg var så heldig at Janicke i SYDE tok meg inn til et møte med en gang. Kjemien var god, og jeg fikk begynne i internship i januar. I mai hadde jeg en samtale med henne der jeg spurte om det var noen muligheter for å fortsette, noe det til min glede var!

Hun mener at dette var avgjørende for at hun fikk fast jobb, og anbefaler andre å gjøre det samme.

- Det handler om å være frempå, bli kjent med folk og være synlig, sier hun.

Hos SYDE har hun som hovedprosjekt å ha ansvar for Kulturmagasinet «Ke d går i», der hun skal gjøre alt fra research, intervjuer, annonsering og produksjon.

- Jeg er glad for at jeg har fått et prosjekt der jeg kan være med på hele prosessen, sier Malin.

Det handler om å være frempå, bli kjent med folk og være synlig. Malin Isaksen

📷: Malin mener at internshipet var avgjørende for at hun fikk fast jobb. Foto: privat.

 

Studer på nett eller campus

Studiet i digital markedsføring er tilgjengelig som nettstudier og på campus i Oslo og Bergen. Etter studiet vil du kunne gå rett i jobb som digital markedsfører og skape resultater med digital annonsering, SEO, innholdsmarkedsføring og analyser. Utdanningen fokuserer på strategisk og målrettet markedsføring på nett og via sosiale medier. Du kan lese mer og søke studieplass her.

 

Hold deg oppdatert

Gjør som tusenvis av studenter og få nyhetsbrev fra Noroff. Du kan når som helst melde deg av.




Relaterte studier

Digital markedsføring, utdanning

Digital markedsføring

Gå rett i jobb som digital markedsfører og skap resultater med digital annonsering, SEO, innholdsmarkedsføring og analyser. Utdanningen fokuserer på strategisk og målrettet markedsføring på nett og via sosiale medier.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
Grafisk design utdanning i Oslo, Stavanger og Kristiansand
 

Grafisk design (2-årig)

Praktisk utdanning hvor du lærer å jobbe kreativt og strategisk med visuell kommunikasjon. Du får anvendt dine ferdigheter i virkelige prosjekter, noe som gjør deg rustet til å gå rett ut i jobb.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
Videomarkedsføring i sosiale medier, utdanning

Videomarkedsføring i sosiale medier

Praktisk utdanning der du lærer å skape engasjerende videoinnhold tilpasset plattformer som Facebook, Instagram, TikTok og YouTube. Det er stor etterspørsel etter markedsførere med spisskompetanse i videoproduksjon.

  Nettstudier
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
UX-design utdanning Nettstudier
 

UX Design

Studiet gir deg praktiske ferdigheter og innsikt i å forstå brukernes behov og begrensninger når det gjelder digitale produkter. Det er stor etterspørsel etter UX-designere med kompetanse i yrkesrelevante prosesser, verktøy og teknikker.

  Nettstudier
  Oslo
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
     
Top