– Det er tilfredsstillende å oppleve anerkjennelse fra både nasjonale og internasjonale pedagogiske miljøer, sier han.
EduLearn er en svært anerkjent internasjonal utdanningskonferanse, som i år ble avhold på Mallorca. 800 delegater deltok fra 80 ulike land. Drange presenterte sin publikasjon “Online Teaching Structure in IT – A Case Study”.
– Ettersom opplegget baserer seg på vår egen leveranse, er det tilfredsstillende å oppleve anerkjennelse fra både nasjonale og internasjonale pedagogiske miljøer. Det viser at vi gjør de rette tingene, sier Drange.
Artikkelen til Drange handler om nettbasert pedagogikk spesifikt for IT-leveranser. Drange har lang erfaring med nettstudier og digital leveranse av utdanning, og baserer forskningen sin på Noroff.
– Presentasjonen gikk bra, og det var godt fremmøte, sier Drange.
– Hovedvekten av innleggene på konferansen dreide seg naturlig nok om hvordan Covid-19 har påvirket undervisning, og ny teknologi som AI og maskinlæring – og at jobbmarkedet ser svært annerledes ut i dag.
Edulearn22: Drange fikk også tid til sosialisering. Her med Maria Susy Rogers fra Noroff sitt parteruniversitet University of South Wales.
– Omvendt klasserom
Undervisningsopplegget i Dranges artikkel baserer seg på fire elementer: Tankekart, tekst og video forklaring, praktisk oppgave og refleksjon.
– Tankekart brukes dels som en «mal» på hvordan den praktiske oppgaven skal løses, og dels som en problembasert læringsaktivitet som fremmer dybdelæring. Tekst og videoforklaringer benyttes for å forberede studentene til den praktiske oppgaven som et slags omvendt klasserom, hvor studentene går gjennom dette i forkant av den praktiske oppgaveløsningen, forklarer Drange.
– Den praktiske oppgaveløsningen går ut på at studentene selv skal gjennomføre det som er beskrevet gjennom tekst og bilder – en oppgave som man vil møte mange ganger etter endt utdanning. Det hele avsluttes med refleksjon og diskusjon studentene imellom, sier han.
Artikkelen tar også opp hvordan elementer som digital kompetanse, kommunikasjon og multimedia bidrar til dybdelæring.
– Alt blir understøttet av bred forskning, og selv om man gjerne kan tenke at det å lage undervisningsopplegg basert på forskning og pedagogiske prinsipper kan gjøre utviklingen av slike opplegg mer kompleks, konkluderer vi i denne artikkelen at det kan også bidra til høyere kvalitet i studentenes læring, sier Drange.
Artikkelen er opprinnelig basert på Dranges skriftlige eksamen i et studium i nettverkspedagogikk. Drange fikk toppkarakter og strålende tilbakemeldinger.
Drange holder for tiden på med sin PhD på University of Sunderland.